Hvilke rettigheter har du når du handler med kort på nett?

Hva gjør du hvis du ikke har fått det du har betalt for? Her forklarer vi hovedreglene og hvorfor kortbetaling gir deg trygghet når du handler.

Det er mye som spiller inn når vi kjøper varer og tjenester med kort. Sigbjørn Hoff jobber med kort og betaling i Handelsbanken – her forklarer han hovedreglene.

Den korte forklaringen først.

– Når du kjøper en vare eller tjeneste med leveranse frem i tid, kan du gjøre en kortreklamasjon hvis varen ikke er slik den ble presentert, ikke blir levert, eller om det ikke er du som har gjort kjøpet, sier han. Dette gjelder for både debet- og kredittkort.

Skal jeg gi ett råd om betaling så er det å betale med kort på nettet for varer og tjenester som skal leveres frem i tid som reiser, konserter og lignende.
Sigbjørn Hoff

Varer og tjenester kjøpt på nett

– Mastercard og Visa har et solid regelverk ved netthandel. Hvis det skulle vise seg at varen du har bestilt ikke er som den skal, er det gode muligheter for å få igjen pengene. Send en skriftlig henvendelse til nettbutikken der du beskriver problemet. Dersom det ikke fører frem kan du sende inn en kortreklamasjon til Handelsbanken. I tillegg har du 14 dagers angrefrist på nettkjøp. Dermed har du krav på å kunne angre kjøpet etter at du har fått det levert, selv om produktet er som det skal.

Varer kjøpt «over disk» i butikk

– I slike tilfeller vil du som regel få varen med deg der og da, og dersom noe er galt kan du reklamere direkte til butikken. Dersom du handler noe som skal leveres senere, anbefaler vi å betale med kredittkort.

Flyreiser, konserter og festivaler

– For flyreiser som er kansellert må du henvende deg direkte til flyselskapet eller reiseselskapet. Dersom reisen er kansellert på grunn av korona kan du i de fleste tilfeller velge mellom å få pengene igjen eller en verdikupong. Vi anbefaler penger. Verdikuponger har den svakhet at dersom du av ulike årsaker ikke får benyttet deg av disse, for eksempel på grunn av konkurs, har du ikke lenger muligheter via kortreklamasjon. Vær forberedt på ekstra lang behandlingstid. Dersom du får avslag fra flyselskapet eller det drøyer veldig lenge, kan du sende en kortreklamasjon til Handelsbanken.

Konkurser

– Dersom du kjøper noe med kort på nett og brukerstedet går konkurs før du får levert varen eller tjenesten, kan du også gjøre en kortreklamasjon og få pengene tilbake.

Mange har hørt at det er lurt å betale med kredittkort. Hva er forskjellen mellom kredittkort og debetkort?

– I Norge er det stort sett like trygt å betale med debetkort som med kredittkort. Årsaken til at mange trekker frem kredittkort er at kjøp med kredittkort også er dekket av Finansavtaleloven §54 b og ikke bare regelverket til Mastercard og Visa. Hvis du handler på kreditt og du ikke får det du kjøper, kan du ta kontakt med oss i Handelsbanken og kreve pengene tilbake. I praksis kommer denne loven meget sjelden til anvendelse for kundene våre. Skal jeg gi ett råd om betaling så er det å betale med kort på nettet for varer og tjenester som skal leveres frem i tid som reiser, konserter og lignende, avslutter Sigbjørn.

Her er en oversikt over kortene våre.
Fikk du med deg tipsene mot kortsvindel?

Relaterte artikler