Lar du deg lure av svindlere?

– Det er en veldig dårlig idé å oppgi kontodetaljer, passord eller kortnummer til fremmede. Det gjelder også på internett, men vi ser at mange er altfor naive. I møte med profesjonelle svindlere kan det koste deg dyrt, sier Ewa S. Olsen, ansvarlig for kortreklamasjoner i Handelsbanken.

– Svindelforsøkene øker, det skjer både på e-post, i sosiale medier og på sms. Vi har sikkerhetsløsninger som fanger opp mye, men til syvende og sist er det kundenes årvåkenhet som avgjør om svindlerne lykkes eller ikke, sier hun.

Phishing er en av de vanligste svindelmetodene på nett, der noen forsøker å få tak i sensitive opplysninger som kan gi de tilgang til f.eks. kortnummer eller innloggingsdetaljer til nettbanken. Du kan for eksempel bli bedt om å overføre et beløp i bytte mot en tjeneste som aldri blir levert, eller kortopplysninger for å få tilgang til et lotteri eller motta en «gave».

Kommer svindlerne i møte

Det mest oppsiktsvekkende er at noen gjør en innsats for å komme svindlerne i møte, uten at de selv forstår hva de er med på.

– Hvis et forsøk på kortbetaling på internett blir fanget opp og stoppet av sikkerhetssystemene våre, ser vi i flere tilfeller at kunder logger seg inn i nettbanken for å overføre pengene manuelt til svindlernes konto. Hvis kunden går så langt og transaksjonen ikke blir fanget opp av oss, er det vanskelig for oss å forhindre det, sier hun.

Slik kan du minimere risikoen for å bli svindlet

  • Oppgi aldri kredittkortopplysninger, passord eller andre sensitive opplysninger
  • Vær kritisk, vurder innholdet og avsender nøye
  • Før du handler i en nettbutikk bør du sjekke om butikken er til å stole på. Et raskt søk hos Google og Trustpilot kan gi en pekepinn på om butikken er anerkjent.
  • Høres noe for godt ut til å være sant, er det sannsynligvis det.
  • Skriv inn nettadressen i adressefeltet fremfor å følge ukjente lenker du får på e-post eller sms
  • Skal du taste inn personlige opplysninger på en nettside? Se etter det grønne ikonet med en hengelås helt til venstre i nettleserens adressefelt. Er det ikke der? Da bør du være skeptisk.

Har du blitt svindlet?
Ta kontakt med Handelsbanken umiddelbart, og anmeld forholdet (i den rekkefølgen).
Mer om sikkerhet

Relaterte artikler