Coopay kan være begynnelsen på fremtidens betalingsløsninger

Bedrift 4 min

Da Coop lanserte Coopay i august 2019 ante de ikke hvordan det skulle gå. Det endte med å bli en braksuksess som 220.000 kunder allerede har tatt i bruk.

Kanskje har du allerede rukket å teste ut Coopay? I så fall er du ikke alene. Den sømløse medlemsregistrering- og betalingsløsningen er helt unikt på det norske markedet. Enn så lenge har ingen dagligvareaktører kommet med noe tilsvarende.

Kristian Bjørseth er leder for betaling og ID i Coop Norge. Sammen med et utviklingsteam har de jobbet for å stable betalingsløsningen på beina – og i august i fjor lykkes de. Den snart ett år gamle betalingsløsningen har allerede rukket å bli populær.

– Grunnen til at vi lagde Coopay er at vi ville gjøre det sømløst for kundene våre å gjennomføre medlemsskapsregistreringen og utnytte medlemsfordelene. Vi så at vi med noen grep kunne gjenbruke disse prosessene på en enkel måte for å legge inn betaling. Det er der vi kom fra, så har vi sett denne løsningen er blitt godt mottatt blant medlemmene våre, sier Bjørseth.

Når Coops kunder skal betale med Coopay, trenger de bare å åpne medlemsappen og skanne en QR-kode i kassen. På den måten gjennomføres betalingen samtidig som medlemsfordelene registreres. Når kjøpet er gjennomført mottar medlemmet umiddelbart en digital kvittering.

– Etter hvert som vi utvikler tjenesten, dukker det stadig opp flere behov blant medlemmene våre. Og nå kan man eksempelvis betale med Apple Watch, sier Bjørseth, før han legger til:

– Vi har også eksperimentert med open banking og betalinger for å gjøre transaksjonene mer effektive og billigere. Det handler om at man kan betale direkte fra en konto.

Vekst i kontaktløse betalinger

Det er ingen tvil om at korona-viruset har bidratt til å endre forbruker-preferansene de siste månedene.

– Vi har fått flere kunder som velger å betale med Coopay, samtidig som vi ser at bruken av kontaktløs betaling generelt har hatt en vekst i alle butikkene våre. Coopay innebærer at man slipper å berøre betalingsterminalen eller annen fysisk kontakt i kassen.

Ikke bare har flere kunder tatt i bruk Coopay i kjølvannet av korona-viruset. Coop har også lansert en hjemleveringsløsning for mat og integrert Coopay som et betalingsmiddel på nett.

I fjor sommer lanserte også Coop den første døgnåpne, ubemannede butikken i Bogstadveien i Oslo. For åpne dørene til butikken nattestid, er kundene nødt til å logge seg inn med en sikker ID som autentiserer kunden unikt.

Men hvorfor har en dagligvareaktør som Coop valgt å lansere en egen betalingsløsning?

– I Norge var det ingen retail-aktører som hadde klart å lage en god betalingsløsning. Vi så at vi hadde en mulighet med skannere vi hadde fra før av i butikkene som kundene kunne ta i bruk selv. Det var da vi fant ut at vi hadde gode posisjoneringsmuligheter, sier Bjørseth.

«Vi kan ikke gå rundt og være redde»

I 2016 gikk Coop og Norgesgruppen sammen om å starte selskapet Area Payment & Identification som skulle jobbe med utviklingen av fremtidens betalingstjenester for de to dagligvaregigantene.

Som et resultat av dette samarbeidet, ble Coopay utviklet. Bjørseth frykter imidlertid ikke konkurranse fra andre dagligvareaktører.

Vi kan ikke gå rundt og være redd for hva konkurrentene våre utvikler. Vi må bare sørge for at vi gjør det så bra vi kan. Dette er en forlenget arm fra lojalitetskonsepter, og det er nærliggende å tro at andre følger etter.
Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge

– Vi kan ikke gå rundt og være redd for hva konkurrentene våre utvikler. Vi må bare sørge for at vi gjør det så bra vi kan. Dette er en forlenget arm fra lojalitetskonsepter, og det er nærliggende å tro at andre følger etter.

Medlemsmassen til Coop er alle medeiere i selskapet, dette innebærer også høye krav til GDPR og sikker identifisering og autentisering. Dette er viktig med tanke på utbetalingen av over 1,8 milliarder kroner til medeierne i medlemsutbytte og bonuser, og ikke minst for sikkerheten rundt de analysene som ligger bak Coops unike kupong-program. Teknologien med Sikker ID fra Aera gjør at Coop kan være trygge når det kommer til autentisering av medlemmene sine.

– Betalingene fungerer ved at vi først identifiserer brukeren, så kommer betalingen i etterkant. På den måten kan vi koble betalingen opp mot den identifiserte brukeren som skanner koden i butikken. Det er på dette området vi har jobbet mye med Area Payment & Identification for å finne en løsning som kan identifisere og autentisere kundene våre, sier Bjørseth.

Hva er fremtidens betalingsløsninger?

Anthony Brady, Produktansvarlig for Kort og Mobile betalinger i Handelsbanken
Anthony Brady er produktansvarlig for kort og mobile betalinger i Handelsbanken. Han forteller at forbrukerne helst vil betale med færrest mulig klikk.

– Norske forbrukere tar i bruk nye mobile betalingsløsninger etter hvert som de kommer på markedet, og er stort sett fornøyd med gode løsninger som fungerer. Det kommer nye betalingsløsninger som er stadig bedre enn de forrige. Bare se på utviklingen det siste tiåret hvor vi eksempelvis har fått kontaktløse kortbetalinger, Vipps, og andre betalingsløsninger ved hjelp av mobiltelefonen, sier Anthony Brady, produktansvarlig for kort og mobile betalinger i Handelsbanken.

Han forteller at forbrukeren er mest interessert i en betalingsopplevelse med færrest mulig klikk.

– Kanskje er det derfor betalingsløsninger som Apple Pay og Google Pay er noe av det enkleste å bruke.

Så langt har betalinger ved hjelp av QR-koder vært noe andre land har vært mer vant til enn i Norge. Nå ser imidlertid Brady at dette i stadig større grad blir en del av det norske markedet også.

– I enkelte løsninger hvor man kan bruke en QR-kode for betaling, må kunden klikke mange ganger for å gjennomføre en betaling. Det kan oppleves som tungvint.

Han forteller imidlertid at Coop har stor suksess med QR-koder i Coop-appen allikevel.

– Her må kundene uansett inn i appen for å skanne medlemskoden og da er det lettere å gjennomføre betalingen i samtidig.

Videre forteller han at det stadig kommer strengere EU-krav til at alle betalinger skal være sikre. Kundene må gjennomføre en sikker kundeautentisering på alle betalinger.

– Selv om betalingsmarkedet stadig er i endring hvor det kommer nye aktører til og andre forsvinner, vil de aller fleste transaksjonene likevel gjennomføres ved bruk av  kort i lang tid fremover, men vi forventer at konto til konto-betalinger vil øke i framtiden.

Lys i tunellen for den globale økonomien

Les kommentaren fra Halfdan Grangård her!

Relaterte artikler