Norsk Kundebarometer 2023: Handelsbanken styrker posisjonen og har noen av landets mest fornøyde bankkunder

Handelsbanken er i Norgestoppen på kundetilfredshet og har styrket posisjonen ytterligere siste år, viser Norsk Kundebarometer 2023. – Ambisjonen vår er å løfte kundeopplevelsen enda mer i tiden som kommer, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre.   

Norsk Kundebarometer måler privatkunders tilfredshet med 159 tilbydere fra ulike bransjer i Norge. Vinner uansett bransje er Vinmonopolet.

Handelsbanken havner på den gjeve topp 20-listen med en 18. plass etter å ha løftet seg med 3,3 poeng til 79,8 poeng det siste året. Blant bankene kom Handelsbanken på andreplass. Bransjevinner ble igjen Sbanken. 

Her er banklisten 2023:

  1. Sbanken              84,8
  2. Handelsbanken   79,8
  3. Eika                     75,9
  4. Sparebank 1       74,3
  5. Nordea                73,1
  6. Danske Bank      69,9
  7. DNB                    65,5

Ifølge Norsk Kundebarometer innebærer over 80 poeng at aktøren har «begeistrede kunder», 70-80 poeng «fornøyde kunder», mens under 70 poeng innebærer et betydelig innslag av «likegyldige eller misfornøyde kunder».

– I Handelsbanken er målet alltid å ha de mest fornøyde kundene. Vi tror på å skape Norges beste kundeopplevelser gjennom å kombinere det beste fra to verdener: Ledende digitale løsninger sammen med ledende personlig service og rådgivning.
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre   

Innen kapitalforvaltning har Handelsbanken de mest fornøyde kundene blant de målte aktørene med tilfredshet på 77,3 poeng, fulgt av Skagen Fondene (70,2), Eika Kapitalforvaltning (69,9), Odin Forvaltning (66,8) og DNB Kapitalforvaltning (63,7).

– I Handelsbanken er målet alltid å ha de mest fornøyde kundene. Vi tror på å skape Norges beste kundeopplevelser gjennom å kombinere det beste fra to verdener: Ledende digitale løsninger sammen med ledende personlig service og rådgivning, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre.   

Ønsker å gjøre kundene enda mer fornøyde

Årets resultatliste speiler resultatene blant bankene gjennom flere år: Sbanken, som fra mai av er et konsept i DNB, har vært nr. 1, tett etterfulgt av Handelsbanken. De to bransjevinnerne har to ulike tilbud til kundene: Sbanken har rendyrket en enkel og digital bankopplevelse, mens Handelsbanken har dyrket personlig rådgivning og service på toppen av gode digitale løsninger.

Sæthre forteller at årets resultat inspirerer til å stå på enda hardere for kundene fremover. Han sier at Handelsbanken nå investerer i et enda bedre digitalt tilbud for kundene.

– Vi ønsker å skape Norges beste bankopplevelse i årene som kommer. Målet vårt er klar: Vi skal ha Norges mest fornøyde bankkunder.  

Kort om undersøkelsen

Det er Norsk Kundebarometer i samarbeid med Handelshøyskolen BI som står bak undersøkelsen. 5184 norske forbrukere har sagt sin mening i årets undersøkelse, og fortalt hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester av.

Poengene i Norsk Kundebarometer forteller hvor godt fornøyd kundene er: I undersøkelsen måles kundetilfredshet og lojalitet på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine.

Du kan lese mer om undersøkelsen her:
https://www.bi.no/forskning/norsk-kundebarometer/

Relaterte artikler