EPSI 2023: Handelsbanken har de mest fornøyde kundene

Norske bankkunder gir Handelsbanken gull og sølv i årets kundetilfredshetsundersøkelse – og har med det Norges mest og nest mest fornøyde bankkunder i bedrifts- og privatmarkedet. – Vi setter vår stolthet i å ha de mest fornøyde kundene. Dette var en utrolig inspirerende tilbakemelding, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken.

– Målet vårt er alltid at kundene våre skal være de mest fornøyde bankkundene i Norge. Derfor er det utrolig gøy med gull og sølv i årets viktigste tilfredshets-undersøkelse.
Lars N. Sæthre, markeds- og kommunikasjonsdirektør.

EPSI Rating gjennomfører Nordens største undersøkelse av kundetilfredshet i banksektoren, slik den har gjort i mange år. Mer enn 6000 norske kunder er intervjuet om banken sin, derav over 1600 bedrifter.

Handelsbanken er nummer 1 i bedriftsmarkedet og nummer 2 i privatmarkedet. Det er store variasjoner i tilfredshet hos de ulike bankene.

– Målet vårt er alltid at kundene våre skal være de mest fornøyde bankkundene i Norge. Derfor er det utrolig gøy med gull og sølv i årets viktigste tilfredshets-undersøkelse, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre.

Til topps i bedriftsmarkedet
I bedriftsmarkedet har Handelsbanken de mest fornøyde kundene av alle, med en økning på 1,5 poeng fra i fjor.

– Det er gledelig og inspirerende å se at kundene våre er enda mer fornøyde enn i fjor.
Lars N. Sæthre, markeds- og kommunikasjonsdirektør.

EPSI-undersøkelsen for 2023 viser for bedriftsmarkedet:

  • Nr. 1 i opplevd rådgivningskvalitet: Handelsbanken er nr. 1 på spørsmål om opplevd kvalitet på rådgivningen!
  • Nr. 1 på oppfølging: Handelsbanken er den banken som scorer høyest på oppfølging blant bedriftskundene.
  • Enklest å komme i kontakt med: Handelsbanken er ifølge EPSI 2023 den enkleste banken å komme i kontakt med, med en score på 85,2 poeng.
  • Nr. 1 i tilbyder av tjenester og løsninger: Handelsbanken er også nr. 1 på spørsmålet om banken tilbyr de tjenestene og løsningene bedriften har behov for.

EPSI-undersøkelsen for 2023 viser for privatmarkedet:

  • Handelsbanken er best på rådgivning: Ifølge kundene er Handelsbanken nr. 1 på kvalitet på rådgivning, med score på 80,1 prosent. Tilfredsheten med rådgiveren øker også til 81,9 prosent.
  • Handelsbanken har fornøyde kunder: Her inntar Handelsbanken en andreplass, med en score på 76,2 poeng.
  • Handelsbanken er den enkleste banken å komme i kontakt med: Handelsbanken er ifølge EPSI 2023 den enkleste banken å komme i kontakt med, med en score på 86,9. Handelsbanken deler førsteplass med Bulder Bank.
  • Handelsbanken har interesse for kundene sine: Handelsbanken oppleves oppriktig interesserte i kundene, med plassering i toppsjiktet.


Går inn i et spennende år
Handelsbanken er nest best på i privatmarkedet, slått av årets vinner Bulder Bank. I år fikk Handelsbanken en score på 76,2 poeng, som er en økning på 1,4 poeng fra i fjor.

– Det er gledelig og inspirerende å se at kundene våre er enda mer fornøyde enn i fjor, sier Sæthre.

Handelsbanken vant tidligere i år de store foreningsavtalene med Akademikerne og Tekna, og disse gjelder fra nyttår.

– Handelsbanken scorer vesentlig høyere enn de andre store bankene, så nå gleder vi oss til å gjøre medlemmene hos Akademikerne og Tekna minst like fornøyde som dagens kunder i Handelsbanken, sier Sæthre.

Han sier at Handelsbankens idé er å levere det beste fra to verdener: ledende personlig service og ledende digitale kundeflater.

– Handelsbanken er anerkjent for den personlige rådgivningen. I 2024 vil vi styrke oss på det digitale ved å lansere en ny app.  Dette vil gjøre hverdagen enda enklere og bedre for kundene, sier Sæthre.

Relaterte artikler