Kundene rangerer Handelsbanken som Norges tredje mest bærekraftige selskap
Handelsbanken er rangert som Norges tredje mest bærekraftige selskap, ifølge Norsk Bærekraftbarometer 2023. – Det viktigste vi kan gjøre er å bidra til at kundene våre kan ta gode valg for seg selv og bedriftene sine. Da er det veldig hyggelig at kundene anerkjenner dette arbeidet, sier Hilde Nordbø, bærekraftdirektør i Handelsbanken Norge.
Forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer måler for fjerde gang hvor bærekraftige norske bedrifter er, sett fra kundenes ståsted. I undersøkelsen er Handelsbanken på tredjeplass over Norges mest bærekraftige virksomheter, og løfter seg dermed fra 9. plassen i 2022.
Selskap | Score | |
1. | Sporveien T-banen | 79,4 |
2. | Sbanken | 75,8 |
3. | Handelsbanken | 75,4 |
4. | Flytoget | 75,1 |
5. | Sporveien Trikken | 74,6 |
6. | Norsk Tipping | 73,8 |
7. | Choice | 73,0 |
8. | Eika | 73,0 |
9. | Gjensidige (skadeforsikring) | 72,2 |
10. | Finn.no | 72,1 |

Basert på kundenes egne vurderinger
159 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer er bedømt. Forbrukerne har vurdert bedrifter de er kunder hos på de tre hoveddimensjonene av bærekraft: Økonomisk bærekraft, miljømessig bærekraft og sosial bærekraft.
Årets vinner er Sporveien T-banen, med Sbanken og Handelsbanken på 2. og 3. plass. Handelsbanken har jobbet lenge med bærekraft. Banken ønsker å være en langsiktig ressurs for samfunnet både i gode og dårlige tider, ikke en byrde.
– Bidrar der vi kan bidra mest
– For oss handler det om å bidra der vi kan bidra mest, nemlig med hvordan vi bruker pengene vi råder over og hvordan vi møter kundene. Vi tar bærekraft inn i hva og hvordan vi finansierer, hva og hvordan vi forvalter kundenes sparepenger og hvordan vi gir råd til kundene våre, sier landsjef Arild Andersen i Handelsbanken Norge.
Undersøkelsen er gjennomført av Norstat Norge og Barcode Intelligence i samarbeid med Handelshøyskolen BI. Norstat har på oppdrag fra Norsk Bærekraftbarometer bedt 5184 forbrukere vurdere bedrifter de er kunde hos. Til sammen har disse gitt 16.258 bedriftsvurderinger. Undersøkelsen omfatter til sammen 159 bedrifter som selger varer eller tjener som betyr mye for folks privatøkonomi. Datainnsamlingsperioden var fra januar til april 2023.
