Årsresultat 2020: Handelsbanken vokste i korona-året
Handelsbanken i Norge vokste fem prosent i privatmarkedet i 2020 og nådde 273 milliarder kroner i totale utlån. Årsresultatet ble 2,3 milliarder kroner. – Dette er et solid resultat i et helt spesielt år, og det gleder meg at stadig flere kunder velger oss, sier adm. direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken Norge.
3. februar 2021
Resultat for fjerde kvartal ble 654 millioner kroner (+ 9 prosent mot 3. kvartal) mens årsresultatet ble 2,3 milliarder kroner.
Handelsbanken Norge (mill kroner) | 4. kv. 2020 | Endring vs 3. kv. 2020 |
Inntekter | 1096 | + 5 % |
Resultat før tap | 682 | + 7 % |
Tap | -40 | – 13 % |
Driftsresultat | 654 | + 9 % |
Utlånsvolum | 273 mrd | – 0,5 % |
Totale utlån vokste med 2,4 prosent til 273 milliarder kroner. Utlån til privatmarkedet vokste 5 prosent til 104,5 milliarder kroner, mens utlån til bedrifter vokste 1 prosent til 168,5 milliarder kroner. Kundenes sparing og kapitalforvaltning vokste kraftig: 21 prosent vekst i kapitalforvaltning i 2020.
– I privatmarkedet har det vært høyt trykk med nye kunder gjennom hele 2020, mens det i bedriftsmarkedet har vært lavere etterspørsel etter finansiering det siste året, sier adm. direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken Norge.
Lave tap i korona-året
Handelsbankens 2020-resultat speiler det helt spesielle korona-året 2020. I 2. kvartal falt rentenetto med 150 millioner kroner som følge av den raske rentenedsettelsen i markedet. Siste halvår har rentenettoen vokst, men ikke til opprinnelig nivå.
Handelsbanken Norge (mill kroner) | 2020 | Endring vs 2019 |
Inntekter | 4162 | – 2 % |
Resultat før tap | 2505 | – 8 % |
Tap | -276 | + 200 % |
Driftsresultat | 2277 | – 15 % |
Utlånsvolum | 273 mrd | + 2,4 % |
Handelsbanken rapporterer igjen svært moderate tap med 40 millioner kroner i 4. kvartal. Samlet tap for 2020 ble 276 millioner kroner, som tilsvarer en tapsgrad på 0,10 prosent.
– Med vesentlig lavere tap enn en del andre banker, har Handelsbanken igjen vist at vi har solide kunder med styrke til å tåle tøffere tider, sier Tjernsmo. Han gir også honnør til ansatte, som i stor grad har vært på plass for kundene fra hjemmekontorer.
Offensiv strategi
Handelsbankens strategi handler om å være best på personlig rådgivning og service til solide kunder, både privatpersoner og bedrifter.
– Alt vi gjør, handler om å gi kundene Norges beste bankopplevelse til kundene våre. Vi investerer i digitale løsninger og kompetanse som kan støtte dette. Også i 2020 hadde vi mer fornøyde kunder enn andre banker, og det er ambisjonen vår også for 2021, sier Dag Tjernsmo.
Ytterligere informasjon:
Dag Tjernsmo, administrerende direktør, tlf. 910 00 620, datj01@handelsbanken.no
Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør, tlf. 920 16 566, lase01@handelsbanken.no
Konsernets resultat: www.handelsbanken.se/ir. Pressebilder: https://www.flickr.com/photos/handelsbanken-norge/albums
Om Handelsbanken: Handelsbanken i Norge er en av landets ledende banker både i privat- og bedriftsmarkedet. I Norge har Handelsbanken 273 milliarder NOK i utlån. Handelsbanken er representert i hele landet med 45 kontorer og rundt 800 ansatte. I tillegg til tradisjonell bankvirksomhet, tilbyr Handelsbanken tjenester innen livsforsikring, kapitalforvaltning og verdipapirer (rente og valuta, aksjemegling, corporate finance). Handelsbanken i Norge er en del av Svenska Handelsbanken. Banken ble etablert i 1871. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Banken er notert på Stockholm Børs. www.handelsbanken.no