Kraftig styrket resultat og kundevekst

Pressemelding 21. oktober 2020.

Handelsbanken i Norge styrker resultatet kraftig i tredje kvartal med økt rentenetto og lavere tap. – Tredje kvartal ble nær et normalkvartal tross korona-usikkerhet, sier adm. direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken Norge. Bankens totale utlån vokste videre til 275 milliarder kroner. 

– Når vi i et krevende år som 2020 har vesentlig lavere tap enn andre banker, er det en illustrasjon på at vi har solide kunder med motstandskraft til å håndtere også tøffere tider,
Adm.direktør Dag Tjernsmo

Resultat for tredje kvartal 2020 ble 599 millioner kroner, som er en fremgang på 47 prosent fra 2. kvartal. Rentenettoen økte med 12 prosent fra forrige kvartal.

– Mens andre kvartal ble utfordrende som følge av kraftige og raske rentenedsettelser til kundene og høyere tap som følge av korona og lav oljepris, er vi nå tilbake i det som kan kalles et normalkvartal. Inntektene er styrket og tapene er lave, sier adm. direktør Dag Tjernsmo i Handelsbanken Norge.

Handelsbanken har gjort tapsavsetninger på 46 millioner kroner av utlånsporteføljen på 275 milliarder kroner i tredje kvartal. Dette er en tapsgrad på 0,04 prosent (annualisert).  

– Når vi i et krevende år som 2020 har vesentlig lavere tap enn andre banker, er det en illustrasjon på at vi har solide kunder med motstandskraft til å håndtere også tøffere tider, sier Tjernsmo.   

Handelsbanken Norge3. kv. 2020Endring vs. 2. kv 2020
Inntekter1042+12 %
Resultat før tap635+23 %
Tap-46-62 %
Driftsresultat599+47 %
Utlånsvolum274,5 mrd+1

Vinner nye kunder

Handelsbanken vokste videre i tredje kvartal både hos bedriftskundene og privatkundene. Utlån til privatmarkedet økte med 1,1 prosent i kvartalet til 103 milliarder kroner (vekst på 3,7 prosent hittil i år). Utlån til bedriftsmarkedet økte med 0,6 prosent til 171 milliarder kroner (vekst på 3,3 prosent hittil i år). Dette gjør Handelsbanken til Norges tredje største bank for bedrifter.

– I privatmarkedet opplever vi god tilgang på solide privatkunder. En viktig bidragsyter her er avtalen vi har med Juristforbundet, sier Tjernsmo. I bedriftsmarkedet opplever banken vekst til tross for moderat etterspørsel fra bedriftene. 

Personlig rådgivning og service

Handelsbankens konsept er å tilby personlig rådgivning og service til solide kunder både i privat- og bedriftsmarkedet.

– Vi investerer tungt i gode digitale løsninger for kundene våre, men det vil ikke være teknologi som virkelig skiller banker fra hverandre. Derfor tror vi på å være best på personlig rådgivning og service i tillegg til gode digitale løsninger, sier Tjernsmo. Nordens største kundetilfredshetsundersøkelse blant bankkunder, EPSI rating, viste i oktober at Handelsbanken er blant bankene med alle høyest tilfredshet i markedet.

Ytterligere informasjon:
Dag Tjernsmo, administrerende direktør, tlf. 910 00 620, datj01@handelsbanken.no
Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør, tlf. 920 16 566, lase01@handelsbanken.no
Konsernets resultat: www.handelsbanken.se/ir. Her kan du se pressekonferanse live kl. 08.30.
Pressebilder finner du her:
https://www.flickr.com/photos/handelsbanken-norge/albums

Om Handelsbanken: Handelsbanken i Norge er en av landets ledende banker både i privat- og bedriftsmarkedet. I Norge har Handelsbanken 272 milliarder NOK i utlån. Handelsbanken er Norges tredje største bedriftsbank. Handelsbanken er representert i hele landet med 45 kontorer og rundt 750 ansatte. I tillegg til tradisjonell bankvirksomhet, tilbyr Handelsbanken tjenester innen livsforsikring, kapitalforvaltning og verdipapirer (rente og valuta, aksjemegling, corporate finance). Handelsbanken i Norge er en del av Svenska Handelsbanken. Banken ble etablert i 1871. I Norge har Handelsbanken vært siden 1988. Hovedkontoret ligger i Stockholm. Banken er notert på Stockholm Børs. www.handelsbanken.no

Relaterte artikler