EPSI 2021: Handelsbanken er den enkleste banken å komme i kontakt med

Handelsbanken er Norges enkleste bank å komme i kontakt med, og har dessuten kortest svartid av alle. Det slår den store tilfredshetsmålingen EPSI 2021 fast. I tillegg er Handelsbanken best på rådgivning av de nasjonale bankene. – Dette er jo kjernen i en god bankopplevelse: Enkel og rask hjelp sammen med god rådgivning når du trenger det, sier kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre i Handelsbanken. Ifølge EPSI 2021 er Handelsbankens kunder enda mer fornøyde i 2021 enn i 2020.

20. september 2021

EPSI er Nordens største tilfredshetsundersøkelse, hvor flere tusen norske bankkunder sier sin mening om banken sin. Handelsbankens kunder er i 2021 enda mer fornøyde enn i fjor, ifølge EPSI. Årets vinner er Sbanken.

BankScoreEndring
Sbanken82,1 +1,3
Sparebanken SF78,000,0
Fana Sparebank76,7
OBOS-banken76,5+2,7
Handelsbanken76,1+0,4
Øvrige banker75,8-0,4
Sparebanken Møre74,6
SpareBank1 Østlandet73,1+2,4
Eika Alliansen72,9-0,9
Sparebank 1 SMN72,1-1,8
Sparebank 1 (øvrige)71,9+0,7
Sparebanken Sør71,5-2,8
Sparebanken Vest69,9-2,3
Bransjen69,7+0,0
Sparebank 1 Nord-Norge68,8-3,7
Sparebank 1 SR-Bank67,5-4,2
Nordea66,5+2,8
DNB64,2+0,7
Danske Bank61,8-5,1

Årets store EPSI-undersøkelse slår fast:

  • Handelsbanken har i 2021 enda mer fornøyde kunder enn i 2020, og har styrket seg mot bransjen.
  • Sbanken har Norges mest fornøyde privatkunder, tett fulgt av Sparebanken Sogn og Fjordane, Fana Sparebank, Obos-banken og Handelsbanken. Svakest score har Nordea, DNB og Danske Bank.
  • Handelsbanken er den enkleste banken å komme i kontakt med. Handelsbanken har også kortest svartid når kundene vil ha kontakt. 
  • Handelsbanken er nest best på serviceinnstilling (slått av Sparebanken Sogn og Fjordane).
  • Handelsbanken er best blant de nasjonale bankene på kvalitet på rådgivning. Om man tar med alle banker, er Handelsbanken nr. 2 bak Sparebanken Sogn og Fjordane.
Vi er en personlig rådgivningsbank hvor kundene enkelt og raskt skal komme i kontakt med rådgiveren sin eller bankkontoret sitt. Vi vet alle hvor irriterende det er å ende i en eller annen telefonkø. EPSI-undersøkelsen viser at kundene setter pris på raske svar.
Lars N. Sæthre, kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken

For Handelsbanken er det viktig at det skal være enkelt å komme i kontakt med banken:  

– Vi er en personlig rådgivningsbank hvor kundene enkelt og raskt skal komme i kontakt med rådgiveren sin eller bankkontoret sitt. Vi vet alle hvor irriterende det er å ende i en eller annen telefonkø. EPSI-undersøkelsen viser at kundene setter pris på raske svar, sier kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre. Handelsbanken er også i tet på opplevd oppfølging, initiativ og informasjon, ifølge EPSI.  

Ulike banker på topp

Sæthre påpeker et interessant bilde i undersøkelsen:

– Bankene med de mest fornøyde kundene er forskjellige, men har til felles at de er tydelige på hvem de er. På den ene siden finner vi en rendyrket nettbank med callsenterhjelp, på den andre siden finner vi banker som rendyrker personlig service og rådgivning og nærhet til kundene, som Handelsbanken. Kundene er ulike med ulike behov, og liker derfor at også banker er ulike, sier Sæthre.  

Lars N. Saethre, kommunikasjonsdirektør i Handelsbanken

Rådgivning er viktig

EPSI måler også opplevd kvalitet på rådgivningen. Her kommer Handelsbanken som nr. 2 bak Sparebanken Sogn og Fjordane.

–  I privatmarkedet ser vi at kundene ønsker hjelp til å ta gode økonomiske valg. Ikke minst ønsker mange gode råd om langsiktig sparing og veien frem til en solid pensjonistøkonomi. Dette er viktig for kundene. Derfor er det avgjørende at vi alltid byr på rådgivning som har kundenes beste for øye, og aldri fristes av hva som gir oss kortsiktig best inntjening. Vi driver med rådgivning, ikke råsalg, sier Sæthre. 

Handelsbanken er også den banken i Norge hvor kundene i størst grad opplever at de har sin egen personlige rådgiver.

Handelsbanken har nærmere 500 rådgivere som jobber for privatkunder og bedriftskunder ved 42 bankkontorer rundt om i landet. I tillegg har banken spesialister som er tilgjengelige for kundene.

EPSI viser at kundene er godt fornøyd med de digitale løsningene i alle bankene i det norske markedet.

Ytterligere informasjon
– Kommunikasjonsdirektør Lars N. Sæthre, Handelsbanken, tlf. 92016566, lars.saethre@handelsbanken.no

Relaterte artikler