Når svindlerne ikke lykkes digitalt tar de et steg tilbake
Det er stadig nyhetsartikler om svindelmetoder, spesielt knyttet til svindelforsøk via e-post, SMS og telefon. – Disse svindelmetodene er fortsatt gjeldende, men det har også kommet noe grovere tilfeller, sier Morten Drægni, leder for antisvindel i Handelsbanken. Les Drægnis beste tips til hvordan du kan forhindre slike svindelforsøk.
Publisert 27.06.2024
Tidligere var fysisk svindel i større grad relatert til svindelforsøk ved bruk av kopiering av bankkort, også kalt «skimming», eller storbyturer der man ble forsøkt solgt falske merkevarer på gata. Nå har svindlerne imidlertid tatt et steg tilbake, og gått over til å dukke opp på døra, der de utgir seg for å være politi, og ber deg om å gi fra deg alle personopplysningene dine og enheter hvor du er pålogget. De påstår at kontoen din er under angrep, og at de er etterforskere som skal hjelpe deg med å få tilbake pengene dine.
– Nå er svindlerne så rutinerte at de i likhet med den beste kundeservice, sender ut SMS, følger denne opp med en e-post, for så å ta en telefon. Dersom du til nå, ikke har gjort det de ønsker, sender de “hjelp” til hjemadressen din, sier Drægni.
I et av tilfellene som nylig har vært i media ble svindlere værende hos en eldre kvinne i dagevis før de tok henne med til Dubai. Denne saken kan du lese mer om her.
Svindelsakene der manipulering er involvert bygger ofte på flere faktorer:
- Svindlerne utgir seg ofte for å representere autoriteter som har høy tillit, eksempelvis politiet eller din egen bank.
- Press der både “politi” og “bank” i fellesskap forsøker å overbevise noen til å utføre en handling
- Fare for tap. Svindlerne overbeviser vedkommende om at de vil miste pengene sine dersom de ikke reagerer.
- Hastverk. Tid er avgjørende. Hvis man ikke reagerer fort nok kan man tape midlene sine.
- Relasjon og fortrolighet. Svindlerne forsøker å bruke tilgjengelig informasjon for å skape en relasjon og fortrolighet. Dette misbrukes for å få vedkommende til å gjennomføre en handling.
- Vet du hva du du bør gjøre for å unngå å bli svindlet? Med disse rådene kan du unngå å gå i fellen til svindlerne.
Hvordan forhindre slike svindelforsøk?
- Kontakt politiet umiddelbart på 112 dersom noen henvender seg på døren og sier de er fra politiet og at de trenger din BankID, kort og mobiltelefon.
- Kontakt banken om du mistenker at du kan ha blitt utsatt for svindel, eller om du har gitt fra deg personopplysninger.
- Legg på dersom samtalen kjennes ubehagelig, stressende eller merkelig. Spesielt om du blir bedt om å oppgi personlige opplysninger, fødselsnummer eller BankID.
- Aldri gi fra deg BankID-informasjon eller overfør penger på oppfordring fra andre. Banken eller politiet vil aldri be deg om dette.
- Vær oppmerksom på at politiets og bankens telefonnummer kan misbrukes slik at det kan se ut som at det er disse aktørene som ringer
- Ta eventuelt direkte kontakt med din personlige kunderådgiver i Handelsbanken om du er i tvil. Ikke ring tilbake på et nummer du har fått oppgitt av de som ringer deg.
– Oppsummert er det viktig at du følger rådene “STOP-TENK-SJEKK” om du mistenker svindel, sier Drægni.