Jula er svindelhøytid: – Ta et blikk opp fra skjermen i julestria!

Sikkerhet 2 min

Imens du er opptatt med å gjøre klart til julekvelden er svindlerne i full gang med sine juletradisjoner: svindle folk for penger. – Tenk deg om et par ganger før du trykker inn på lenker, eller oppgir informasjon, og sjekk heller en gang for mye enn for lite, sier Katarina L. Sørensen, Handelsbankens svindelekspert. Hun gir deg sine beste tips til hvordan du kan oppdage de hyppigste formene for svindel. 

Handelsbanken, i likhet med andre banker, opplever en stor pågang av svindel i førjulstiden. Dette har vært spesielt fremtredende rundt store handledager, som Black Week og Black Friday. I tillegg til phishing*-forsøk blir det også registrert flere svindelforsøk gjennom bruk av leveringstjenester av pakker.

Katarina L. Sørensen
Katarina L. Sørensen, Handelsbankens svindelekspert.

Både Posten og Helt Hjem opplever at merkenavnene blir misbrukt i svindelforsøk:

Posten har blant annet nylig gått ut i media og informert om at de har sluttet å reklamere på Facebook sine sider. Dette fordi de opplevde at deres merkevare ble misbrukt i flere svindelkampanjer på sosiale medier, sier Sørensen.

Ser ny form for leveringssvindel

Handelsbanken ser også en ny form for leveringssvindel. Denne svindelmetoden dukker gjerne opp i forbindelse med kjøp eller salg av gjenstander gjennom bruktmarkedet. Eksempelvis ved at man legger ut en annonse på Finn.no eller Tise, hvor man blir kontaktet av noen som oppfattes som en seriøs kjøper. «Kjøperen» foreslår bruk av leveringstjenesten HeltHjem. Selger godtar, men «kjøper» sender en falsk lenke hvor det bes om fødselsnummer, BankID-passord, kortinformasjon, telefonnummer og adresse. Selger oppgir dette i god tro i håp om å få sendt pakken.

BANKID-SVINDEL: Skjermdump av hvordan svindel med BankID kan se ut.

Tidligere har beløpene knyttet til disse svindelforsøkene vært små, men vi opplever nå at det ikke lenger er tilfelle. Nå tømmer svindlerne kontoene i den grad de kan. Betalingene blir da sendt utenlands, ofte til betalingsformidlere som ikke har anledning til å tilbakebetale svindelbeløpet til tross for bekreftet svindel, sier Sørensen.

Fakturasvindel i juletiden

I forbindelse med julegaveinnkjøp ser vi også svindel knyttet til Klarna. Vi får flere varsler daglig hvor kundene våre har fått SMS eller epost om utestående betaling hos Klarna, og at denne må betales før den går til inkasso. Også i disse tilfellene gir kundene fra seg BankID og kortinformasjon når de «betaler», sier Sørensen.  

Svindlerne er ofte så utspekulerte at de etter betalingen er utført, kan ringe fra «Bankens sikkerhetsavdeling», hvor de gir deg beskjed om at de har registrert uvanlige transaksjoner på kortet ditt. Svindlerne forfalsker telefonnummeret sitt som politiets eller bankens, og holder deg opptatt over telefonen mens de tømmer kontoene dine.

Får du slike telefoner anbefaler jeg deg å legge på, og ta kontakt med banken umiddelbart for å høre hva som er reelt, og dersom du utsettes for et svindelforsøk så vil vi hjelpe deg med å stenge de kontoer og kort som påvirkes, sier Sørensen.

SVINDEL: Et eksempel på hvordan svindlerne utgir seg for å være Klarna, og ber deg raskt betale et falsk inkassokrav.

Åtte tips for å unngå svindel i jula:

  1. Ikke del BankID, passord eller sensitive personopplysninger via lenker eller over telefon.
  2. Bruk kun offisielle nettsider og kanaler for pålogging og betaling
  3. Se nøye over nettadressen, både når du bruker BankID, men også når du går inn på lenken. Se bildet.
  4. Vær generelt skeptisk til alle lenker du mottar i SMS og E-post
  5. Bruk kun kjente betalingsløsninger
  6. Last ned leverandørens offisielle app for oversikt over pakkene dine, eksempelvis Postens pakkeapp
  7. Ta deg ett pust i bakken, og tenk deg godt om før du gjennomfører en betaling
  8. Er du fortsatt usikker? Spør en venn! Ofte har venner og bekjente kunnskap om hva som kan være svindel eller ikke.

Relaterte artikler