Handelsbankens historie: 150 år med blikket fremover

Det startet med en liten lokalbank i Stockholm våren 1871. 150 år senere, etter kriger, kriser og teknologiske revolusjoner, er Handelsbanken blitt en av verdens mest solide banker. Og som en viktig milepæl på reisen: På 80-tallet kjøpte en svenske enveisbillett til Oslo for å se om Handelsbanken kanskje skulle satse også utenfor Sverige.   

Publisert 15.06.2021

Året er 1871, og i den svenske hovedstaden går en gruppe innovative menn sammen med idéer om hvordan en bank burde drives. I stedet for å låne ut penger, ville de konsentrere seg om innskudd. Den gang var Karl XV er konge av Sverige og Norge, og mennene måtte ha kongens ja for å få lov til å starte bank. Det fikk de, og de gikk i gang med å etablere bank – i en tid uten lyspærer, telefoner, radioer eller kasseapparater.

Stockholms Handelsbanks første kontor ved Kornhamnstorg, Gamla Stan.

I de gamle teglsteinsbygningene rundt Kornshamnstorg i Stockholm, et fint torg sør i Gamla stan, starter de opp. Gjennom de gamle vinduene hadde de god utsikt til Södermalm på den andre siden av sundet. På den tiden var Kornhamnstog  Stockholms finansielle sentrum, og som kuriosa: Her har Handelsbanken ett av sine bankkontorer også i dag.

Bank-gründerne bidro til en ny bølge av konkurranse mellom banker i Stockholm og Sverige. Den svenske avisen Aftonbladet skrev den gang at «vi kan ikke unngå å gledelig ønske denne nye tilnærmingen til bank velkommen».

I august i 1871 registreres banken på Stockholms fondsbörs, og i dag er Svenska Handelsbanken AB det eldste selskapet på børsen.

Bankfolkene i Stockholm ville gjerne vokse, og på begynnelsen av 1900-tallet starter Handelsbanken å ekspandere til hele Sverige. Banken gjør flere oppkjøp av provinsbanker både i nord og sør i landet

Den nye tid: Wallander-epoken

Gjennom 1900-tallet står Handelsbanken støtt gjennom kriser og verdenskriger, men på slutten av 1960-tallet blir også Handelsbanken rammet av svekket økonomi. Ledelsen går av, og inn henter banken en filosof og økonom som den gang var leder for Sundsvallsbanken. Jan Wallander entrer banken, og kommer til å sette tydelige spor.   

Wallander starter, og legger strategien som har formet Handelsbanken slik vi kjenner den best i dag: En desentralisert bank med kontorer og medarbeidere med stort ansvar og store frihetsgrader. Han har sterk tro på individet og medarbeidernes evne til å ta gode beslutninger. Han fokuserer på lønnsomhet, kundetilfredshet og nøkternhet, og legger grunnlaget for en langsiktig og solid relasjonsbank med mer fornøyde kunder enn andre banker.

Strategien til Wallender viser seg å bli en suksessformel, og det er Wallanders tankegods som fortsatt preger banken.

Reisen til Oslo

I 1985 starter en ny og viktig epoke i Handelsbankens moderne historie: Ekspansjonen ut fra Sverige. Det starter riktig smått, men spørsmålet var interessant: Kan suksessen eksporteres til flere land?

Den svenske Handelsbanken-medarbeideren Bjørn-Åke Wilsenius reiser med enveisbillett til Oslo for å finne svar.

På et lite leid rom i Inkognitogaten i Oslo startet han den norske delen av Handelsbanken.  

– Fra dette rommet gjorde jeg forretninger som i begynnelsen ble plassert i Luxembourg. I starten gikk det mest i kreditter, og representasjonskontoret levde helt til vi søkte til myndighetene om å få starte bank, forteller Wilsenius.

Etableringen

Den norske bankkonsesjonen kom i 1988, og Handelsbankens få medarbeidere flyttet til Tordenskioldsgate 8/10 midt i Oslo sentrum. Tanken var å drive en bank som henvendte seg til svenske datterselskap som drev virksomhet i Norge. Etter hvert bestemte de første medarbeiderne i Norge seg for å åpne et bankkontor som også rettet seg mot forbrukere.

– Det fungerte ganske bra. Det var høyt tempo og vi drev lønnsomt i løpet av et halvt år. Det skal sies at det gikk på bekostning av regler og instruksjoner, noe vi fikk påpekt da den første internrevisjonen kom året etterpå, forteller Wilsenius.

Siden gikk det slag i slag: Handelsbanken åpnet et kontor til i Oslo, kjøpte Oslo Handelsbank i 1990, og ekspansjonen var i gang. Brått hadde banken rundt 150 medarbeidere, og det ble startet stadig nye bankkontorer.

Vekst, vekst, vekst

Handelsbanken ville vokse mer: I 1991 kjøpte Handelsbanken Stavanger Bank. I Bergen ble det åpnet et lite bankkontor før man like godt kjøpte Bergensbanken.

– Det var en utrolig interessant oppgave å få starte en bank i Norge. Jeg er stolt av det vi fikk til, sier Wilsenius, vel vitende om at den vellykkede etableringen i Norge ble starten for hele Handelsbankens ekspansjon utenfor Sverige. Etter etableringen i Norge, ble det startet virksomhet i både Danmark, Finland, Storbritannia og Nederland.

Nye tider

Å drive bank handler om stadig tilpasning til det som kommer; fra myndigheter med ny regulering, teknologi og nye løsninger – og nye forventninger fra kunder og samfunn. Historien er full av banker som er gått over ende gjennom ulike kriser, også de siste tre tiårene.

– Med 150 år historie, har Handelsbanken vist evne til å tåle det meste, og samtidig fornye seg. 150 år historie gir imidlertid ingen garantier i seg selv. Det viktigste er derfor at vi evner å ha blikket vendt fremover også i de neste 150 årene. Det handler om å møte teknologiske muligheter, nye krav og forventninger fra kunder og myndigheter og viktige temaer som bærekraft og samfunnsansvar. Det å være å bidra til gode løsninger for både kunder og samfunnet rundt oss, blir enda viktigere fremover, sier adm. direktør Arild Andersen i Handelsbanken i Norge.

Relaterte artikler